Новини. Події

02.02.2022
Результати фотоконкурсу від Центру екологічної інформації
Центр екологічної інформації бібліотеки Гончара радий оголосити про завершення фото-конкурсу до Дня ...

Детальніше...

02.02.2022
Гончарівка роздає подарунки
На початку тижня співробітники Центру екологічної інформації бібліотеки Гончара завітали до Херсонської ...

Детальніше...

30.01.2022
Глядачі Гончарівки у захваті від фільму «Без тями від зброї»
За кілька днів до показу ми довго вагалися, яку ж стрічку обрати. Але фільм "Без тями від зброї" ...

Детальніше...

Всі новини

Голосування
Як Ви ставитесь до бродячих тварин в місті?







Випадкове фото



Матеріали надано Всеукраїнською екологічною лігою

Всеукраїнський конкурс "Мій голос я віддаю на захист природі"

Шаповал Тетяна Василівна, вчитель вищої категорії Скадовської загальноосвітньої школи №3, Херсонська обл.

 

Конспект уроку природознавства з теми "Тварини" для 3 класу

 

Тема.: Підсумковий урок за темою "Тварини"

Мета: Закріпити, розширити, узагальнити знання дітей з даної теми. Розвивати вміння встановлювати причиново-наслідкові зв'язки. Виховувати любов до природи, турботливе ставлення до тварин. ,

Тип уроку: урок узагальнення знань, умінь, навичок.

Дидиктично-методичне забезпечення: малюнки, тести, загадки, кросворди, ребуси, картки, х"горішок знань"

 

Хід уроку:

І. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальноі діяльності

1. Організація класу

Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Учень:

Ми вам раді, люди добрі

І вітаєм щиро вас,

І запрошуєм ласкаво

На урок у третій клас.

 

II. Визначення мети і завдань уроку

1. Вправа "Очі кування"

- Діти, сьогодні на уроці ми повторюємо тему "Тварини". Пропоную провести вправу очкування.

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

- А в кінці уроку підведемо підсумки, чи справдились ваші сподівання (діти прикріплюють свої очкування на таблицю).

2. Робота по таблиці

- Скажіть, на які групи можна поділити тварин?

 З. Складання плану уроку

- Для нашої роботи складемо план уроку

"Горішок знань"' це знає кожен

Міцний! Та нам не відступати

Бажання всіх

Все хочу знати! (учитель розкриває горішок і "дістає" план уроку)

План уроку:
1. Вправа "Очікування'"'
2.Кросворд
3.Засідання лісових мешканців
4.Гра "Шифрувальник"
5.Вікторина
б.Народ скаже як зав'яже
7.Гра "Чия це пісня"
8.Ребус
9.Робота за планом-конспектом
10. Фізкультхвилинка
11.Ребус
12.Ознайомлення з Червоною книгою
13.Ділова гра "Увійди в природу другом"
14.Тести
15.Підсумок уроку

 

III. Узагальнення знань, умінь, навичок

1. Кросворд (робота в парах)

Боюсь я вовка і лисицю,

Боюсь мисливської рушниці.

Тому, від страху перед ними,

Я сплю з відкритими очима. (Заєць)

Сірий, зубастий,

По полю блукає,

Ягнят шукає. (Вовк)

В теплій шубі він лежить,

Цілу зиму міцно спить.

А пробудиться від сну -

Зустрічатиме весну. (Ведмідь)

Живу в норі, у теплому кублі,

Щоб зайти до хатки,

Витираю лапки. (Борсук)

Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає.

Хоч сама мала на зріст,

Та великий має хвіст.

Як намисто оченята.

Хто це? Спробуй відгадати ('Білка)

 

2. Засідання лісових мешканців.

Сова: Добрий день, шановні мешканці лісу. Я розумна сова. Мене так називають тому, що я знаю про всі події, які відбуваються в лісі. Тільки очі в мене розташовані не обидва боки голови, як в інших, а поруч. Тому я дуже добре бачу. Лише у мене єдиної серед птахів є вуха, якими я гарно чую. Саме тому я працюю в екологічному комітеті лісу і слідкую за житловими умовами кожного з вас. А тепер дайте відповіді на мої запитання. Про те, що вам подобається в лісі, я питати не буду. Скажіть краще, що вам не подобається і що загрожує лісу?

Мешканці: Люди вирубують дерева, прокладають нові дороги через ліс, знищують рослини, на звірів і птахів полюють мисливці.

Сова: А як у лісі поводять себе невиховані люди?

Мешканці: Залишають після себе сміття, забувають загасити багаття, через що трапляються лісові пожежі.

Сова: Закінчилась люта зима. З настанням весни у вас з'явилось чимало турбот. Розкажіть про себе.

Заєць: Нас в Україні два види: заєць-біляк і заєць-русак. Влітку ми їмо траву, а взимку, коли сніг глибокий, їмо гілки кущів, кору дерев. Заходимо і в сади поласувати смачною корою яблук і груш. Ми дуже швидко бігаємо і стрибаємо. Коли я біжу, то попереду залишається великий слід від задніх ніг, а потім два маленьких від передніх. У нас дуже багато ворогів. Це і лисиці, і вовки, і собаки, і хижі птахи, і мисливці. Один мій порятунок - швидкі ноги.

Їжак: Замість шерсті моє тіло вкрито голками, яких шість-вісім тисяч. Ми їжачки - нічні тварини і полюємо на змій, мишей, жаб за допомогою нюху. Живимось тваринною їжею. А чому ж малюють нас з яблуками на голках? Вважають, що ми наколюємо на голки лісові яблука для того, щоб кислий сік, який стікає по голках на шкіру, виганяв бліх. Ці комахи-паразити дуже дошкуляють нам, а лапою дістатися до них ми не можемо.

Білка: При перестрибуванні з гілки на гілку ми долаєм відстань до 15 метрів, хвіст при цьому служить нам за парашут. Харчуємось горіхами, насінням шишок, жолудями, грибами, бруньками з дерев. Одна я можу запасти до 2 тисяч грибів, переважно маслят, а різної їжі запасаю до 15 кілограмів. Кожна з нас має декілька гнізд, а інколи до ЗО гнізд в різних місцях. Щоб наїстися і бути ситою, мені потрібно з'їсти насіння із 26 шишок ялини.

Лисиця: не дарма я в казках - найперша хитрунька. Хитра я й насправді. Одурюю птахів. Коли голодна і нічого не вполювала, лягаю на бік, очі закриваю і лежу наче мертва, не ворухнусь. Підлетить цікава ворона чи сорока і попаде до мене в лапи. Так і собак ми дуримо, коли не можемо від них втекти. Лапи у мене не мерзнуть ніколи, бо у шерсті, наче у черевиках, хвіст під час пересування править за руль. Гавкаю як молодий пес. Щоб бути ситою за день я повинна з'їсти 2 0 мишей.

Сова: Спасибі вам за розповідь. В цей складний час екологічний комітет лісу завжди вам допомагатиме. Бажаю вам гарно провести весняний і літній час.

3. Гра "Шифрувальник'

Пропоную пограти у гру "Відгадайте назви".

- Як назвати одним словом? (птахи)
- Назвіть ознаки птахів (літають, мають крила, дзьоб, тіло вкрите пір'ям, відкладають яйця).
- Яка найголовніша ознака пташок? (тіло вкрите пір'ям) " .

4. Вікторина

- Пропоную перевірити ваші знання про птахів за допомогою вікторини.

1. Які птахи прилітають до нас першими? (Граки)
2. У назві якого птаха читаємо число сорок? (Сорока)
3. Який птах вигодовує пташенят навіть узимку? (Шишкар)
4. У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)
5. Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі)
6. Якого лісового птаха називають лісовим лікарем і чому? (Дятла, бо він знищує шкідників дерев)
7. Які птахи прилітають до нас з настанням зими? (Снігурі, омелюхи)
8. Який птах будує собі гніздо з риб'ячих кісток? (Зимородок)
9. Який птах будує собі гніздо за допомогою слини? (Синиця-ремес)
10. Назвіть рідкісних птахів нашого краю. (Зимородок, трач, лелека чорна, куріпка сіра)
11. Яких птахів людина використовує на полюванні? (Орлів-беркутів)

5. Народ скаже як зав'яже.

А хто пам'ятає прислів'я, приказки, прикмети про птахів? 

Горобець маленький, а серце має. Восени і горобець багатий.

Ластівка день починає, а соловей закінчує.

Регулярне кування зозулі віщує теплу погоду.

Перед сніговицею галки та ворони голосно кричать.

Якщо синиці, сороки, сойки влітку рано вмощуються на ночівлю, слід чекати холодної осені.

6. Гра "Чия це пісня"

- Пропоную пограти у гру "Чия це пісня".

Чик-чирик - горобець

Кар-кар - ворона

Ф'ю, ф'ю - синиця

Кльо-кльо - шишкар

Ку-ку - зозуля

Тьох-тьох - соловей

Угу-угу - сова. "

7 . Читання ребуса.

- Прочитайте, будь ласка, про кого буде іти мова далі



8. Робота за планом-конспектом.

- Відкрийте сторінку з планом-конспектом. Пропоную повторити, що ви вчили про комах. (Діти розповідають за планом)

Фізкультхвилинка

9. Читання ребуса.

- Прочитайте, будь ласка, про кого буде іти мова далі.



 

Яких тварин називають рибами? 

Назвіть мешканців нашого моря ( Бичок, кефаль, камбала, глоська)

Яка істотна ознака риб?
 

10. Ділова гра "Увійди в природу другом"

- Ми повторили, закріпили, узагальнили знання про тварин.

Світ прекрасний навколо тебе -

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки -

Нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить -

Бо світ навколо любові просить.

(Алла Потапова)

- Як ви гадаєте, про що зараз піде мова? (Про охорону тварин)

- А для чого треба охороняти тварин?

Тварини запилюють рослини (бджола)

Тварини знищують шкідників рослин (птахи) 

Тварини-санітари, знищують трупи тварин (вовк)

Тварини приносять велику користь людині: як джерело харчування (м'ясо, молоко, яйця); як джерело естетичної насолоди (метелики, співучі птахи, рибки); джерело для наукових досліджень; джерело для народної медицини.

- З кожним роком тварин стає все менше і їх обов'язково треба охороняти.

Що таке Червона книга

Природа рідна - наша втіха,

То ж нехай вона не знає лиха!

А що таке Червона книга

Для чого вона потрібна

В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний та чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає.

Ми всі господарі природи,

Тож збережемо її вроду.

- А зараз проведемо ділову гру, де розглянемо екологічні проблеми та їх наслідки.

Ведучий: Сьогодні всі люди планети називають Землю нашою спільною домівкою. Життя у цьому планетарному домі вивчає наука екологія, в ведення господарства в ньому - економіка. Отож темою нашого засідання є "Еколого-економічні проблеми природи і людства". Над цією темою заздалегідь попрацювала вчена рада, а свої думки будуть висловлювати опоненти.

І так питання №1: З розвитком цивілізації вплив людей на природу ставав щодалі більш потужнішим і на сьогоднішній день став проблемою всіх людей на Землі. А чи існують в світі екологічні проблеми?

Вчена рада: Сьогодні гостро постав перед людством ряд екологічних проблем:
- забруднення ґрунтів і повітря;
- забруднення водойм токсичними речовинами;
- вимирання десятків видів рослин і тварин;
- озонові діри та інші.

Ведучий: Якими вважаєте ви ці проблеми: реальними чи надуманими ?

Опоненти: Проблема забруднення повітря і водойм є у кожному місці, де діють фабрики і заводи. Як часто показують у новинах, як зливають у водойми відходи, як з труб підприємства відходять стовпи диму. Автомобіль став найтихішим ворогом природи та самої людини. Автомобіль посідає перше місце з викидів шкідливих речовин. Рухаючись транспорт відлякує диких тварин і вони змушені лишати звичні місця проживання. А скільки необережних тварин гине під колесами автомашин.

- Сьогодні не в кожному місці можна побачити метелика, який живе тільки там, де чисте повітря.
- Жаби теж живуть тільки у чистих водоймах, який тепер не скрізь побачиш. І тому збільшується кількість комарів, яких поїдали жабки.
- У наш час стали дуже часто використовувати отрутохімікати для знищення комах, бур'янів. Ці речовини згубно впливають на структуру ґрунту, повітря й води на планеті.

Ведучий: Отже на нашій планеті глобальних проблем більше, ніж радісних моментів.

Питання №2: А чи має людина великий вплив на те, що відбувається на планеті?

Опоненти: Так, саме людина є причиною різних екологічних криз. Наприклад. Донедавна багато хто вважав болота "хворобливим лишаями" землі. І взялися їх осушувати. Ні до чого доброго це не призвело: почали пересихати річки. Все це призвело до зруйнування місць проживання багатьох рослин і тварин, деякі з них зникають і тому занесені до Червоної книги.

Вчена рада: Хоча і пізно, та люди зрозуміли свою помилку і перестали осушувати болота. На території України болота охороняються державними заповідниками - це 35 великих болотяних ділянок.

Ведучий: Отже, я так зрозуміла, людина частково винна в екологічних проблемах, але все ж вона намагається виправляти свої помилки.

Питання №3. Благородними справами займаються вчені, досліджуючи різні природні процеси. Чи повинні ми якось допомагати, чи можливо просто стояти осторонь?

Опоненти: в природі виникло таке явище, як ерозія. Вчені довели, що прості люди є причиною ерозії ґрунту. При розпушуванні землі руйнувався шар родючого ґрунту: він з легкістю видував, а опади вимивали поживні речовини. Від того чорноземи стали не такими родючими.

- Ми ж не можемо прожити без продуктів харчування, а вони ж всі ростуть на землі. Хоча люди і завдають деякої шкоди землі, але ж і створюють організації, партії із захисту навколишнього середовища.

Вчена рада: Так у 1948 році було створено спеціальну комісію з охорони зникаючих видів рослин і тварин, а згодом Міжнародну Червону книгу. У 1982 році в Україні прийнято закон про Червону книгу, до якої занесено понад 8 00 видів рослин і тварин.
Ще в Україні існують спеціальні території - заповідники, заказники, ботанічні сади. Такий заповідник є в нашій області - Асканія-Нова.

Ведучий: Природа - це джерело краси, природа викликає в нас різні почуття - радість, здивованість, а іноді печаль. Коли ви бачите взимку голодних пташок, зламану гілку, поранену тваринку, які виникають почуття? (сум, жаль, біль). Отже - природа - джерело доброти. Будьте до неї уважнішими, вона вам обов'язково віддячить. А підсумком нашого засідання буде пам'ятка поведінки учня в природному оточенні. (Діти читають пам'ятку з папки)

Я дуже вдячна вам за активну участь у нашому засіданні.

IV. Контроль, корекція та оцінювання знань.

- Ви всі добре працювали на уроці, були активними. А тепер перевіримо ваші знання з теми за допомогою тестування.

V. Підсумок уроку

- Діти, звернемося до таблиці з очікуваннями. Чиї очікування від уроку не справдились - заберіть свої картки.

- Я дуже рада, що всі ви отримали від уроку те, що хотіли.








 

Екологічний календар