Новини. Події

18.11.2024
Учні Херсона дізналися про екологічні збитки від війни
Центр екологічної інформації КЗ «Херсонська обласна універсальна наукова бібліотека ім. Олеся ...

Детальніше...

25.10.2024
Поточний стан справ у заповіднику «Асканії-Нова»
Скоро зима і всі природоохоронні заклади готуються до холодів. Не виняток і біосферний заповідник ...

Детальніше...

20.10.2024
Через паління сухої трави та обстріли втрачаємо ліси
Для нашого довкілля вересень став місяцем лісових пожеж. Вогнеборцям довелося ліквідувати 19 лісових ...

Детальніше...

Всі новини


Випадкове фото



Романенко Г.М.

Голова Громадської екологічної ради при Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області

Аналіз розвитку процесів регіонального підтоплення в Херсонській області та хронологія прийняття основних адекватних і неадекватних рішень органами виконавчої влади в останнє десятиліття.

Постійне посилення негативних впливів техногенних змін гідрології Дніпра та його басейну у нижній частині з 50-х років минулого століття, а також створення системи «нових рукотворних річок» на територіях Південно-Дніпровського регіону, в центрі якого повністю знаходиться Херсонщина, призвели до розвитку цілої низки складних з огляду на багатофакторність та надзвичайно великих за обсягами процесів постійно прогресуючого погіршення соціально-екологічної ситуації в регіоні та втрати природно-ресурсного потенціалу області – а отже постійного зниження промислово-виробничих (в першу чергу в аграрному секторі) та економічних показників суспільного виробництва і соціальних показників рівня життя населення області.

Першими документами офіційного визнання погіршення гідрогеологічної та соціально-екологічної ситуації в регіоні стали розпорядження Ради Міністрів УРСР – від 28 липня 1977 р. № 584-р стосовно ліквідації наслідків підтоплення м. Херсона і від 28 серпня 1978 р. № 547-р стосовно ліквідації наслідків підтоплення окремих територій м. Херсона та інших міст і населених пунктів Херсонської області – таких у відповідному додатку вже тоді було 51!
Особливо масштабними і вразливими для області стали природно-техногенні прояви підтоплення і затоплення влітку 1998 року, і в подальшому з огляду на ці процеси влада на рівні області розпочала певну системну роботу по визначенню шляхів та відповідного матеріального забезпечення (в тому числі - фінансового) для вирішення як першочергових завдань ліквідації наслідків цих негативних проявів, так і шляхів та можливостей їх запобігання. В цей час ці роботи координуються Головним управлінням з питань надзвичайних ситуацій та захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи облдержадміністрації (О.В.Молчанов та М.О.Глушак), і конкретно опрацьовуються інженерним відділом цього управління (М.О.Глушак та В.Г.Абрамчук) - їх напрацювання дали змогу отримати певну матеріальну підтримку на рівні Кабінету Міністрів України та визначитись щодо певних стратегічних засад боротьби з проявами підтоплення в області.
Тож на державному рівні це питання стає одним з пріоритетних і відповідними установами приймається низка відповідних управлінських та програмних рішень і докукментів.

Перш за все необхідно відмітити цілу низку нормативно-правових актів, що чітко визначають завдання природоохорони від різного роду негативного прояву шкідливої дії вод, серед яких найбільш актуальними можна вважати наступні:
2000 р. Кабінет Міністрів схвалив Постановою № 1704 від 16 жовтня 2000 року «Комплексну програму розвитку меліорації земель і поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених угідь у 2001-2005 роках і прогноз до 2010 року», яку 24.06.2006 року Постановою № 863 „подовжив”, затвердивши «Комплексну програму розвитку меліорації земель і поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених угідь на період до 2010 року».

2002 р. Проблеми водогосподарського комплексу розглядає Рада національної безпеки і оборони, рішення якої затверджує Указ Президента України „Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 11 листопада 2002 року "Про стан безпеки водних ресурсів держави та якість питної води в містах і селах України" (4 лютого 2003 року N 75/2003).

2003 р. Верховна Рада України розглядає протягом першого кварталу цілу низку водогосподарських питань, наслідком чого з’являються: Постанова Верховної Ради України „Про заходи Кабінету Міністрів України щодо виконання законодавства України про мінімізацію збитків від руйнівної дії паводків і повеней, захист населених пунктів, народногосподарських об'єктів і земель від шкідливої дії вод” (6 лютого 2003 року N 494-IV), Постанова Верховної Ради України „Про рекомендації парламентських слухань щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства в Україні” (20 лютого 2003 року N 565-IV), Постанова Верховної Ради України „Про Рекомендації парламентських слухань "Підтоплення земель в Україні: проблема та шляхи подолання" (від 6 березня 2003 року N 609-IV).
Як реакція на вищезазначені постанови Верховної Ради України приймається Розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 жовтня 2003 р. N 606-р „Про схвалення Концепції Державної програми запобігання і боротьби з підтопленням земель”, і вже наступного року ...

2004 р. Кабінет Міністрів затвердив Постановою № 545 від 29 квітня 2004 року „Державну програму запобігання і боротьби з підтопленням земель”, а також була прийнята Постанова Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2004 р. N 1256 „Про затвердження Комплексної програми протизсувних заходів на 2005 - 2014 роки”.

2005 р. Розпорядженням КМУ від 28 березня 2005 року № 66-р „Про виділення коштів для проведення невідкладних заходів з ліквідації наслідків підтоплення в Херсонській області” „започатковується” практична боротьба з певними „причинами” та наслідками підтоплень 2004 року, держава виділяє Херсонщині досить значні кошти.

2006 р. 23 лютого Верховна Рада України приймає Постанову (№3506-ІУ) Про рекомендації парламентських слухань „Актуальні проблеми зрошення, підтоплення та повеней в Україні”, а також „корегує” Закон України „Про меліорацію земель” (Із змінами і доповненнями, внесеними Законами України від 19 січня 2006 року N 3370-IV,
від 9 лютого 2006 року N 3421-IV). В цей же час з’являється і Указ Президента України „Про заходи щодо розвитку зрошуваного землеробства в Україні” (3 березня 2006 року N 187/2006).

2007 р. 21 лютого Кабінет Міністрів видав постанову № 255 «Про визначення такою, що втратила чинність постанову Кабінету Міністрів від 29 квітня 2004 року № 545», і вже 24 липня на засіданні НГР Держводгоспу згідно Протоколу № 9 було прийнято рішення: .... Херсонському облводгоспу разом з органами самоврядування розробити цільові програми комплексного захисту населених пунктів і сільськогосподарських угідь від підтоплення ґрунтовими водами та затоплення поверхневими водами … , а 12 грудня 2007 року на засіданні НТР Держводгоспу було прийнято рішення схвалити „Комплексну програму розвитку зрошення та поліпшення
екологічного стану сільськогосподарських угідь і сільських населених пунктів Херсонської області на період до 2015 року”.

Не відстає у прийнятті відповідних рішень щодо вирішення вищезазначених проблем і Херсонська обласна державна адміністрація – паралельно виходить низка розпоряджень, які б мали конкретизувати практичне виконання прийнятих рішень та поліпшити соціально-екологічний стан в області. Відповідно (по роках) з’являються:

2001 р. Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 14.06.2001 р. N 637 „Про проект комплексної програми розвитку меліорації земель і поліпшення екологічного стану зрошуваних угідь у Херсонській області в 2001 - 2005 роках і прогноз до 2010 року” та Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 14.06.2001 р. N 637 „Про проект комплексної програми розвитку меліорації земель і поліпшення екологічного стану зрошуваних угідь у Херсонській області в 2001 - 2005 роках і прогноз до 2010 року”

2002 р. Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 27.05.2002 р. N 496 „Про проект регіональної програми ліквідації наслідків підтоплення територій міст і селищ області”.

2003 р. Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 25.03.2003 р. N 240 „Про організацію заходів з ліквідації наслідків підтоплення” та Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 06.05.2003 р. N 435 „Про ліквідацію наслідків підтоплення в області”.

2004 р. Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 14.06.2004 р. N 637 „Про проект комплексної програми розвитку меліорації земель і поліпшення екологічного стану зрошуваних угідь у Херсонській області в 2001 - 2005 роках і прогноз до 2010 року”, а також Розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації від 22.10.2004 р. N 1204 створено робочу групу з питань моніторингу підтоплених територій в області (керівником групи призначено Абрамчука В.Г.).

2005 р. Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 02.03.2005 р. N 205 «Про невідкладні організаційні заходи по відпрацюванню питань боротьби з виявленнями підтоплення і затоплення в області» та Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 17.11.2005 р. N 1272 „Про організацію виконання спільного рішення колегій Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи та обласної державної адміністрації від 1 листопада 2005 року "Про шляхи подолання підтоплення населених пунктів та сільськогосподарських угідь у Херсонській області".
Крім того, голова обласної державної адміністрації Б.В.Сіленков підписує звернення до Президента України (лист від 21.02.2005р. № 51-101-19/337), а потім відповідно до доручення Кабінету Міністрів України від 07.04.2005р. № 16667/1/1-05 до листа Державного секретаря України від 04.04.2005р. № 02-02/574 направляє відповідного листа (12.04.2005р. № 110-213/2075-11/337) Міністру охорони навколишнього природного середовища України. І в той же час вже в травні 2005 року Б.В.Сіленков відміняє дію розпоряджень від 22.10.2004 р. N 1204 та від 02.03.2005 р. N 205.
В подальшому проблемі боротьби з проявами регіонального підтоплення у документах Херсонської обласної державної адміністрації приділяються лише кілька строчок, а наголос робиться на розвитку та відновленню зрошення. Досить характерними в цій сфері стали:

2006 р. Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 18.12.2006 р. N 1222 „Про проект програми економічного, соціального та культурного розвитку Херсонської області на 2007 рік” та Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 23.03.2006 р. N 275 „Про стан і перспективи використання меліорованих сільгоспугідь та організацію виконання в області Указу Президента України від 3 березня 2006 року N 187/2006 "Про заходи щодо розвитку зрошуваного землеробства в Україні".

2007 р. Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 05.03.2007 р. N 176 „Про заходи щодо надання допомоги сільгосптоваровиробникам області у вирішенні питань, пов'язаних з ефективним використанням зрошуваних земель, та захисту населених пунктів від підтоплення ґрунтовими водами” та Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 25.01.2007 р. N 53 „Про проект Державної програми сталого комплексного соціально-економічного та культурного розвитку Херсонської області на 2008 - 2012 роки”

2008 р. Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 08.02.2008 р. N 110 „Про доопрацьований проект програми економічного, соціального та культурного розвитку Херсонської області на 2008 рік”, Розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 07.04.2008 р. N 400 „Про проект програми розвитку зовнішньоекономічної та інвестиційної діяльності Херсонської області на 2008 - 2011 роки”.
В зазначених документах останніх трьох років проблема боротьби з постійно прогресуючими проявами регіонального підтоплення лише згадується, і на сьогодні по ній в області не існує жодного конкретного програмно-директивного документу. Не змінила ситуації і проведена у вересні минулого, 2007 року, науково-практична нарада „Можливості сучасних ГІС/ДЗЗ-технологій у сприянні вирішення проблем Херсонщини”, на якій офіційно було презентовано екологічну карту Херсонської області, як певний підсумковий матеріал інформаційно-аналітичного опрацювання хоча і певною мірою обмежених, але чітко вибудованих моніторингових досліджень, виконаних фахівцями цілої низки провідних наукових установ України під егідою Інституту проблем національної безпеки РНБОУ та Національного космічного агентства України. Були проігноровані і висновки „офіційних” моніторингових установ, зокрема Причорноморського геолого-розвідувального державного підприємства.

Окремого розгляду потребують дії обласної державної адміністрації, які характеризують її відношення до проблеми прогресуючих проявів регіонального підтоплення, сприйняття реалістичних даних, що характеризують ситуацію, а також адекватності її управлінських та директивних рішень щодо практичного позитивного вирішення зазначеної проблеми.
Так, отримавши згідно Розпорядження КМУ від 28 березня 2005 року № 66-р на ліквідацію наслідків підтоплення 2234 тисячі гривень, витративши ще з обласного бюджету більше 300 тисяч гривень на проектування, облдержадміністрація «реалізувала» 22 проекти, з яких попередньо Херсонською обласною службою „Укрінвестекспертиза” було погоджено і дозволено до реалізації лише 3! І більша частина з отриманих областю 2234 тис. грн. пішла «за водою», бо вже навесні 2006 року у ряді тих же населених пунктів, де виконувались вищезазначені роботи, прояви підтоплення знову завдали населенню великої шкоди. Станом на 17 березня 2006 року лише у Великоолександрівському районі у двох населених пунктах було підтоплено 21 житловий будинок і 59 садиб!
Крім того, вже влітку 2005 року було ліквідовано інженерний відділ Головного управління цивільного захисту облдержадміністрації, який відпрацьовував і практично вирішував певні проблеми боротьби з підтопленням в області з середини 90-х років…
Не зреагувала відповідним чином влада і на протокольні рішення науково-технічної наради в Мінприроди України 10 лютого 2005 року, ні на матеріали, напрацьовані робочою групою при Вченій Раді Інституту проблем національної безпеки при РНБОУ (були «напівоголошені» 1 листопада 2005 року на спільній колегії МНС України та Херсонської облдержадміністрації), але «знайшла вихід» у напрацюванні разом з установами Держводгоспу України «Схеми комплексного захисту населених пунктів і сільськогосподарських угідь від підтоплення ґрунтовими водами та затоплення поверхневими водами», яка, як і очікувалось з огляду на «відомчі інтереси», виявилась схемою «витягування» з державного бюджету дуже значних коштів (в цінах 2006 року – 947 мільйонів гривень!), але відповідно до фахових офіційних експертних висновків нездатною вирішити питання боротьби з підтопленнями в Херсонській області… Відповідно до офіційних експертних висновків Схема була знята з розгляду відповідним рішенням віце-прем’єр-міністра (лист від 30.06.2006р. № 11250/3/1-06 ), а отже є неприйнятною для «реалізації».

Попри це зазначена «Схема комплексного захисту населених пунктів і сільськогосподарських угідь від підтоплення ґрунтовими водами та затоплення поверхневими водами» протягується без офіційного погодження «Укрінвесекспертизою»... «до реалізації» Б.В.Сіленковим та А.В.Демьохіним через Стратегію економічного та соціального розвитку Херсонської області до 2015 року, яку запропонують як основу для підписання угоди про співпрацю між Херсонською областю та Кабінетом Міністрів України…
Більше того, спільним розпорядженням голів обласної державної адміністрації та обласної ради від 19 листопада 2009 року № 1419/107 створено … допоміжні органи щодо реалізації Стратегії економічного та соціального розвитку Херсонської області до 2015 року… Але у складі відповідних робочих груп (додатки 10 та 13) відсутні… представники гідрогеологічної служби…. То хто ж тоді вирішуватиме питання боротьби з проявами підтоплення, збереження водних ресурсів та охорони довкілля у зазначеному секторі проблем?

Також треба зауважити, що владою проігноровані рішення Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Верховної ради України від 3 грудня 2008 року щодо вирішення низки соціально-екологічних питань Херсонської області за підсумками виїзного засідання Комітету 26 листопада 2008 року в Асканії-Нова. І в першу чергу це стосується питань боротьби з прогресуючими проявами регіонального підтоплення, які, зокрема, зафіксовані позиціями 3 – 6, 8, 9 та 14 розділу 7 Рішень Комітету. Повну бездіяльність з цих питань демонструє і керівництво Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області.

Крім того, в намаганні «приховати та перекрутити» реальні показники соціально-екологічної ситуації та її вплив на економічно-виробничі «досягнення» області і обласною державною адміністрацією, і обласною радою, і Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища ігноруються засади організації постійних і всеосяжних моніторингових досліджень стану довкілля, і зокрема у сфері водокористування та гідрогеології, визначені завданнями „Державної цільової екологічної програми проведення моніторингу навколишнього природного середовища”, затвердженої Постановою КМУ від 5 грудня 2007 року № 1376. З цих питань жодною із зазначених установ протягом останніх років не зроблено відповідних подань на фінансування моніторингових робіт, хоча відповідними постановами Кабінету Міністрів України (від 07.03.2007р. №392; від 09.04.2008р. № 319 та від 14.01.2009р. № 32) у державному бюджеті для проведення моніторингу навколишнього природного середовища виділялись кошти…

З огляду на зазначене можна констатувати, що основним завданням «екологічної політики» діючої на сьогодні влади на рівні області є намагання за будь-яких умов зберегти існуючу систему можливостей отримати кошти з державного бюджету та приховати свою некомпетентність і бездіяльність з огляду на постійне погіршення соціально-екологічної ситуації в регіоні…
 

Екологічний календар