Новини. Події

18.11.2024
Учні Херсона дізналися про екологічні збитки від війни
Центр екологічної інформації КЗ «Херсонська обласна універсальна наукова бібліотека ім. Олеся ...

Детальніше...

25.10.2024
Поточний стан справ у заповіднику «Асканії-Нова»
Скоро зима і всі природоохоронні заклади готуються до холодів. Не виняток і біосферний заповідник ...

Детальніше...

20.10.2024
Через паління сухої трави та обстріли втрачаємо ліси
Для нашого довкілля вересень став місяцем лісових пожеж. Вогнеборцям довелося ліквідувати 19 лісових ...

Детальніше...

Всі новини


Випадкове фото



 11.10. 2010 р. №293/517.            Прем’єр-Міністрові України Азарову М.Я.

Щодо загроз національній безпеці
України в еколого-техногенній сфері

Шановний Миколо Яновичу!

Екологічні проблеми, успадковані Україною від СРСР, із впровадженням ринкових відносин у національну економіку разом з послабленням контрольних функцій держави, ігноруванням бізнесовими структурами вимог екологічної безпеки, зневагою до інтересів місцевих та регіональних громад значно загострились і нині створюють небезпечну загрозу національній безпеці.
Вже у найближчій перспективі через екологічні проблеми не виключені значні труднощі у реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, забезпеченні продовольчої безпеки держави і загалом розвитку агропромислового комплексу, безпечній експлуатації діючих та створення нових транспортних коридорів тощо.
Враховуючи зазначене у Національному інституті стратегічних досліджень розпочата програма досліджень з питань екологічної і техногенної безпеки. Надсилаємо аналітичну довідку щодо нагальних еколого-техногенних проблем за матеріалами проведених досліджень і результатами їх обговорення на засіданні круглого столу «Загрози національній безпеці України в еколого-техногенній сфері: стан і тенденції», який відбувся 24 вересня 2010 року за участю представників органів державної влади, політичних партій, неурядових організацій, науковців тощо.

Додатки:  1. Аналітична довідка на 5 арк.
2. Аналітичний огляд на 28 арк.

З повагою
Директор Інституту А.В.Єрмолаєв

 
Скалецький Ю.М.
245 88 59

 

Додаток 1

Аналітична довідка
щодо нагальних еколого-техногенних проблем в Україні

Отримані Національним інститутом стратегічних досліджень (НІСД) дані, обговорені учасниками засідання круглого столу «Загрози національній безпеці України в еколого-техногенній сфері: стан і тенденції», підтвердили, що збереження високої енерго-ресурсоємності економіки України за умов успадкування регіональних порушень екологічного стану та виснаження головних життєзабезпечуючих ресурсів – земельних, водних, мінерально-сировинних, біотичних – призводить до поступового формування загроз національній безпеці.
Відповідно до Закону України «Про основи національної безпеки України» (2003 р.) до найбільш актуальних загроз національній безпеці в екологічній сфері можна віднести, насамперед , такі:
- регіональне підтоплення земель у Причорноморському регіоні (Херсонська, Миколаївська, Одеська області, АР Крим та ін.); сталий прояв перевищує 2 млн. га, 60% міст і селищ, економічні втрати сягають до 3,0-3,5 млрд. грн на рік; комплексний вплив підтоплення на прискорення міграції забруднень у питні води та сільгосппродукти призводить до зростання захворюваності та скорочення життя (Херсонська, Луганська обл., АР Крим та ін.);
- стійка багаторічна тенденція до зниження родючості земель внаслідок аномальної розораності території держави та використання виснажливих технологій у землеробстві;
- регіональне техногенне забруднення поверхневих і підземних водних об’єктів, у тому числі джерел питно-господарчого водопостачання (до 80-90% проб питної води за одним і більше показниками не відповідають вимогам діючих стандартів);
- ускладнення гірничо-геологічних, екологічних та соціально-економічних умов у розвинутих гірничо-видобувних районах (ГВР) Донбасу, Кривбасу, Карпатського регіону внаслідок успадкованих від СРСР комплексних порушень навколишнього середовища та недосконалих технологій ліквідації нерентабельних шахт і кар’єрів (переважно шляхом так званої «мокрої» консервації або автореабілітаційного затоплення) з активізацією небезпечних інженерно-гідрогеологічних, сейсмо-геофізичних, газо-геохімічних процесів;
У Донбасі найближчим часом можливе некероване затоплення шахти «Юнком» (камера ядерного вибуху), Нікітовського ртутного рудника з формуванням єдиної зони забруднення з Горлівською промислово-міською агломерацією, розширення площ техногенних сейсмогеофізичних струсів та ризик аварійних надходжень раптових водопритоків у шахти на кордоні з Російською Федерацією (Луганська обл.) тощо.
Розвиток процесів карсто-зсувоутворення при закритті Солотвинського, Калуського та Стебниківського соляних рудників призвів до деформації більше 2,5 тис. будівель, прискорення міграції токсичних хімічних сполук у басейни транскордонних рік Тиси і Дністра (водопостачання до 10 млн. людей) з ризиком початкових збитків 1-2 млрд. грн, руйнівних деформацій водогонів та ін.
Беручи до уваги наявність у державі значної кількості відходів некондиційних ядохімікатів (більше 20 тис. тонн), токсичних відходів, у т.ч. хлорбензольних у Калуській промзоні (до 12 тис. тонн), вважаємо за недоцільне утилізацію частини останніх (8,5 тис. тонн) у Великобританії з бюджетними витратами до 300 млн. грн. Більш ефективним за техніко-економічними ознаками вважається будівництво на території України сучасного заводу з плазменно-високотемпературної переробки, який при аналогічній вартості міг би бути регіональним центром з переробки й інших відходів при значному зменшенні ризиків поводження (транспортування). При цьому ігноруються можливості України як підписанта Стокгольмської конвенції про стійкі органічні забруднювачі на отримання для заходів з утилізації гексахлорбензолу фінансових ресурсів від Фонду глобального навколишнього середовища на безоплатній або пільговій основі. Через непослідовність дій влади України втрачена можливість співпраці з іспанською інженіринговою компанією Eptiza S.A., яка виграла конкурс у проекті «Управління відходами» з вибором Калуського району як пілотного регіону, який фінансується Єврокомісією. При розгортанні стабілізаційних робіт на Калуському солеруднику не враховуються пропозиції Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, НАН України, а також відомчих науково-дослідних установ. Крім того, роботи з консервації Домбровського кар’єру проводяться організацією, яка не має дозволу Держгірпромнагляду на проведення робіт підвищеної небезпеки.

- незадовільне виконання Закону України «Про Загальнодержавну програму формування національної екологічної мережі України на 2000-2015 роки», наслідком чого є погіршення залісеності території (менше 16%), у першу чергу Карпатського регіону, з наступною аномальною активізацією селе-зсувотворення (до 30%), зниженням протиповеневої стійкості та біорізноманіття;
- зростання негативного еколого-економічного впливу втрат води і тепла з інженерних мереж міст та селищ (більше 45-50%) з динамічним розвитком ділянок підтоплення та руйнівних деформацій житлових і промислових будівель;
У містах і селищах України мешкає до 70% населення, для водопостачання якого побудовано більше 170 тис. км водопровідно-каналізаційних та 36 тис. км теплоенергетичних мереж, рівень аварійності яких перевищує 35%, внаслідок цього в більшості міст та селищ формується підтоплення і техногенні водоносні горизонти з підвищенням рівнів ґрунтових вод до 8-35 м при щорічних втратах води більше 1 млрд. м3 та тепла 2 млн. тонн умовного палива. Зниження внаслідок цього міцності порід верхньої зони геологічного середовища активізує зсувні, просадкові, карстові та інші процеси (у десятки разів вище фонового рівня). У таких умовах подальше збільшення комунальних тарифів без прискореної реконструкції водотеплових і теплоенергетичних мереж може перетворитися на чинник соціальних напруг національного масштабу та руйнівних деформацій будівель (до 2 будинків на добу).
- зростання негативного екологічного впливу полігонів промислових і побутових відходів (загальні обсяги близько 30 млрд. тонн з тенденцією до зростання при площі полігонів до 180-200 тис. га) на забруднення приземної атмосфери, поверхневих і підземних вод, що разом з радіоактивним забрудненням зони впливу ЧАЕС, об’єктів Міноборони є фактором техногенного перевантаження територіальних екосистем та зростання ризику надзвичайних ситуацій.
Вищенаведені оцінки НІСД та провідних природоохоронних установ держави є свідченням того, що екологічні чинники стають провідним джерелом економічних ускладнень у більшості регіонів держави. Дальше збереження мінерально-сировинної орієнтації економіки та стабільно високого рівня енерго-ресурсоємності промисловості, сільського господарства, міст і селищ за умов подальшого впливу глобальних змін клімату може перетворитися на масштабні загрози як екологічній, так і економічній безпеці держави.
Водночас зволікається прийняття стратегічних документів у екологічній сфері, фінансові та інші ресурси не концентруються на вирішенні найбільш нагальних еколого-техногенних проблем, недостатньо національних розробок щодо прийняття оптимальних рішень в екологічній сфері на далеку перспективу із залученням усіх заінтересованих суб’єктів. Наявні проблеми використання можливостей міжнародних конвенцій у природоохоронній сфері і міжнародного співробітництва взагалі через недостатню імплементацію положень цих документів у національне законодавство.
Нагальною є проблема ефективності екологічної політики з огляду на сучасний стан та інформаційну дієздатність системи моніторингу навколишнього середовища.
Недостатньо використовується та поступово деградує наявний технологічний потенціал України із ресурсозберігаючих технологій, технологій очищення стічних вод, повітря, поводження з відходами.
З огляду на те, що від екологічних чинників все більше залежить безпека життєдіяльності, економічний розвиток та конкурентоспроможність виробництва, соціально-політична стабільність суспільства, а в цілому і національна безпека держави, доцільно:
- Верховній Раді України:
• прискорити прийняття Стратегії національної екологічної політики України на період до 2020 року та Національного плану заходів відповідно до вимог Стокгольмської конвенції про стійкі органічні забруднювачі (2007 р.);
• проведення парламентських слухань з порядком денним «Актуальні політичні, соціальні та економічні проблеми природокористування в Україні»;
- Раді національної безпеки і оборони України розглянути питання щодо:
• стану моніторингу навколишнього середовища, напрямів його удосконалення на базі технологій ДЗЗ, ГІС та інших засобів з урахуванням адекватного збільшення його здатності щодо виявлення і попередження екологічних і техногенних загроз регіонального, міжрегіонального та трансграничного рівня (гірничо-видобувні регіони, Нижньодніпровський регіон, АР Крим, трансграничні річкові басейни тощо);
• продовження терміну дії Указу Президента України від 10.02.2010 № 145 «Про оголошення територій міста Калуш та сіл Кропивник і Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області зоною надзвичайної екологічної ситуації»;
- Кабінету Міністрів України та НАН України:
• розглянути доцільність створення координаційного органу з питань використання залучених коштів за програмами міжнародного, транскордонного та двостороннього співробітництва у природоохоронній сфері;
• розглянути можливість будівництва на території України об’єкта з утилізації високотоксичних відходів з використанням вітчизняних науково-технологічних розробок та залученням ресурсів міжнародних природоохоронних організацій;
- Кабінету Міністрів України доручити:
• Мінприроди разом з НАН України, Мінекономіки, Мінфіном, МНС та міністерствами-природокористувачами провести на початку 2011 р. національну конференцію щодо шляхів екологічної модернізації економіки з урахуванням зменшення її сировинної залежності та міжнародного розподілу праці;
• Мінжитлокомунгоспу, Мінприроди та іншим заінтересованим центральним органам виконавчої влади подати в установленому порядку узгоджені пропозиції з урахуванням кращого світового досвіду щодо вирішення проблем поводження з промисловими та побутовими відходами;
• Міносвіти та Мінприроди розглянути можливість сприяння розвитку наукових досліджень з екополітології та започаткування викладання курсу екополітики у програмі навчальної дисципліни «політологія», а також у системі екологічного навчання та підвищення кваліфікації державних службовців, до компетенції яких належать питання щодо охорони навколишнього природного середовища.

Екологічний календар