Новини. Події

21.02.2024
Через війну популяція зубрів значно скоротилася
Національний природний парк “Залісся”, що в Київській області понад місяць перебував під ...

Детальніше...

17.02.2024
Результати роботи застосунку ЕкоЗвгроза
На початку повномасштабного вторгнення рф було створено вебресурс та мобільний застосунок ЕкоЗагроза ...

Детальніше...

05.02.2024
Окупанти знов вбивають тварин лівобережжя
Нещодавно мережу сколихнули світлини, на яких російські окупанти позують з мертвими тваринами, вочевидь ...

Детальніше...

Всі новини

Голосування
Як Ви ставитесь до бродячих тварин в місті?







Випадкове фото



 РЕКОМЕНДАЦІЇ КРУГЛОГО СТОЛУ
«Методологія оцінювання регіональних екологічних ризиків: зарубіжний досвід і стан проблеми в Україні»
м. Київ, 26 листопада 2012 року

Учасники засідання круглого столу у складі представників органів державної влади, провідних наукових установ, громадських організацій, засобів масової інформації, обговоривши актуальні проблеми, пов’язані з питаннями удосконалення методології оцінювання регіональних екологічних ризиків, а також подальшого розширення міжнародного співробітництва України з країнами Європейського Союзу та СНД у цій сфері, відзначають наступне:
1. Останніми роками відбувається суттєве зростання ризиків екологічній безпеці на регіональному та загальнодержавному рівні. При цьому масштаби негативних наслідків аварій, катастроф і стихійних лих стають дедалі більш небезпечними для насе¬лення, навколишнього середовища та еконо¬міки. За оцінками фахівців, через аварію на Чорнобильській АЕС до 2015 року Україна втратить до 180 млрд. доларів, що складає близько 4 щорічних бюджетів. В цілому, річні економічні збитки держави тільки від надзвичайних ситуацій різного походження за наявними оцінками можуть сягати 3 % ВВП країни.
2. Політика держави у сфері попередження і мінімізації наслідків надзвичайних ситуацій недостатньо послідовна, підтвердженням чому є розвиток об’єктових надзвичайних ситуацій до рівня транскордонних на соледобувних рудниках Карпатського регіону, вугледобувних підприємствах Донбасу, в окремих промислово-міських агломераціях, а також незворотні зміни екологічного стану довкілля у зонах багаторічних техногенних порушень у басейні р. Дніпро, які попри постійні тенденції до зростання загроз не відслідковуються належним чином, не оцінюються як з позицій соціально-екологічних факторів, так і з позицій ресурсно-економічних втрат.
3. Державна система захисту населення від надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру потребує удосконалення в частині запровадження ризик-орієнтованого підходу для відвертання загроз різного походження. На сьогоднішній день в Україні недостатньо використовуються можливості міжнародного співробітництва і міжнародних конвенцій у природоохоронній сфері через низький рівень імплементації положень цих документів та досвіду розвинених країн у національне законодавство. Роботи з розробки покладів сланцевого газу розпочаті без випереджаючої наукової оцінки впливу на навколишнє природне середовище, що в майбутньому може призвести до значних негативних наслідків для населення і довкілля.
Беручи до уваги, що зростання екологічних ризиків у багатьох регіонах України суттєво впливає на стан безпеки життєдіяльності, економічний розвиток та конкурентоспроможність виробництва, соціально-політичну стабільність суспільства, а зрештою і на національну безпеку держави, а курс України на європейську інтеграцію вимагає активної участі нашої держави в зусиллях міжнародної спільноти щодо зниження ризиків надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру,
учасники круглого столу вважають за доцільне рекомендувати:
• Раді національної безпеки і оборони України:
- розглянути питання щодо удосконалення моніторингу стану еколого-техногенної безпеки з використанням технологій ДЗЗ, ГІС та інших засобів з урахуванням адекватного збільшення його здатності щодо виявлення і попередження екологічних і техногенних загроз регіонального, міжрегіонального та трансграничного рівня (гірничодобувні райони, Нижньодніпровський регіон), а також їх впливу на соціально-економічну складову реального стану та розвитку відповідних територій;
- спільно з науковими підрозділами НАН України та Міністерством екології та природних ресурсів України розглянути питання щодо проведення комплексної оцінки впливу на навколишнє середовище від розробки покладів сланцевого газу в Україні, а також визначення напрямів зниження екологічних ризиків від цієї діяльності для населення і довкілля;
• Кабінету Міністрів України:
- прискорити затвердження Концепції управління ризиками надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру;
- при підготовці Закону України «Про державний бюджет України» передбачити витрати МНС України на удосконалення Єдиної державної системи цивільного захисту населення і територій в частині зниження ризиків надзвичайних ситуацій;
- для підвищення рівня екологічної безпеки при перед початком реалізації великих енергетичних і промислових проектів в Україні (зокрема видобутку сланцевого газу) обов’язково виконувати прогнозування впливу на довкілля (ресурси питних підземних вод) шляхом проведення оперативного космічного моніторингу та комп’ютерного моделювання енергомасообміну в екосистемах, залучивши до цього вітчизняні наукові колективи, що мають відповідний досвід проведення таких досліджень;
- визначитися із засадами та матеріально-фінансовим забезпеченням виконання завдань постанови Кабінету Міністрів України від 05 грудня 2007 року № 1376 «Про затвердження Державної цільової екологічної програми проведення моніторингу навколишнього природного середовища», створення відповідних регіональних моніторингових установ в регіонах критичного еколого-ресурсного стану, зокрема в Нижньодніпровському;
- розглянути на засіданні Уряду питання щодо розробки державної системи екологічного страхування від наслідків надзвичайних ситуацій різного походження;
- надати відповідні доручення обласним державним адміністраціям щодо розробки стратегій екологічної стабілізації відповідних територій та створення координаційно-управлінських агенцій сталого регіонального розвитку
• Міністерству надзвичайних ситуацій України:
- при розробці проектів концепцій, програм, законодавчих актів з формування і удосконалення системи цивільного захисту використовувати позитивний зарубіжний досвід, положення Міжнародних стратегій і підходів щодо зниження ризиків надзвичайних ситуацій різного характеру;
- спільно з Міністерством екології та природних ресурсів України і НАН України розглянути питання щодо розробки проекту Загальнодержавної програми з впровадження методології оцінювання ризиків, а також системи соціально-економічного управління ризиками;
- спільно з Міністерством охорони здоров’я України здійснити заходи щодо підвищення безпеки життєдіяльності в побуті та профілактику травматизму у невиробничій сфері;
- Міністерству екології та природних ресурсів України разом з іншими центральними органами виконавчої влади звернути увагу на підвищення інформаційного рівня системи екологічного моніторингу, в тому числі на полігонах промислових та побутових відходів, враховуючи зростання їх негативного впливу на безпеку життєдіяльності;
- Міністерству екології та природних ресурсів України разом з обласними державними адміністраціями опрацювати питання створення та функціонування установ типу «Державно-комунальний інформаційно-аналітичний регіональний центр екологічного моніторингу» з підрозділом науково-технологічної експертизи та супроводу «еколого-ресурсних» проектів, прогнозування наслідків прийняття управлінських рішень та реалізації відповідних програм та проектів на екологічну та соціально-економічну ситуацію в регіонах держави;
- Міністерству освіти та науки України, Міністерству екології та природних ресурсів України розглянути можливість сприяння розвитку наукових досліджень з екополітології та започаткування викладання курсу екологічної політики, безпеки життєдіяльності та культури безпеки у системі екологічного навчання та підвищення кваліфікації державних службовців, до компетенції яких належать питання охорони навколишнього середовища.

Екологічний календар