Новини. Події

21.02.2024
Через війну популяція зубрів значно скоротилася
Національний природний парк “Залісся”, що в Київській області понад місяць перебував під ...

Детальніше...

17.02.2024
Результати роботи застосунку ЕкоЗвгроза
На початку повномасштабного вторгнення рф було створено вебресурс та мобільний застосунок ЕкоЗагроза ...

Детальніше...

05.02.2024
Окупанти знов вбивають тварин лівобережжя
Нещодавно мережу сколихнули світлини, на яких російські окупанти позують з мертвими тваринами, вочевидь ...

Детальніше...

Всі новини

Голосування
Як Ви ставитесь до бродячих тварин в місті?







Випадкове фото



 РЕКОМЕНДАЦІЇ

КРУГЛОГО СТОЛУ
«Cучасні стратегії і підходи до попередження та пом'якшення еколого-техногенних наслідків надзвичайних ситуацій»

м. Київ, 15 червня 2011 року

Учасники засідання круглого столу у складі представників органів державної влади, провідних наукових установ, громадських організацій, засобів масової інформації, обговоривши актуальні проблеми, пов’язані з удосконаленням державної політики у сфері запобігання та реагування на надзвичайні ситуації, подальшого розширення міжнародного співробітництва України з Європейським Союзом та СНД у цій сфері, відзначають наступне:
1. Масштаби негативних наслідків аварій, катастроф і стихійних лих стають дедалі більш небезпечними для насе¬лення, навколишнього середовища та еконо¬міки. Так, за експертними оцінками, лише через аварію на Чорнобильській АЕС до 2015 року Україна втратить до 180 млрд. доларів, що складає близько 5 щорічних бюджетів. В цілому, річні економічні збитки держави тільки від надзвичайних ситуацій різного походження за наявними оцінками можуть сягати 3 % ВВП країни.
2. Подальше збереження високої енерго- ресурсоємності економіки України за умов успадкування регіональних порушень екологічного стану та виснаження головних життєзабезпечуючих ресурсів – земельних, водних, мінерально-сировинних, біотичних – неминуче призводить до погіршення соціально-економічних умов та формування загроз національній безпеці держави.
3. Політика держави у сфері попередження і мінімізації наслідків надзвичайних ситуацій вкрай непослідовна, підтвердженням чому є розвиток об’єктових надзвичайних ситуацій до рівня транскордонних на соледобувних рудниках Карпатського регіону, вугледобувних підприємствах Донбасу, в окремих промислово-міських агломераціях, а також постійне зростання критичності водного перенавантаження певних територій та незворотні гідрологічні, гідрогеологічні, гідро-біотичні зміни у зонах багаторічних постійно діючих техногенних впливів у басейні Дніпра.
4. Вкрай повільно впроваджуються на практиці принципи і положення міжнародних стандартів якості серії ISO 9000, 9001, 9004, а також рішення Хіогської конференції (2005 р.), згідно з якими не менше 10% усіх коштів, які виділяються державою на відновлення та відшкодування збитків від природних катастроф, мають спрямовуватися на їх запобігання. За виключенням ядерно-енергетичної галузі в Україні не знайшла належної підтримки концепція культури безпеки. Відсутні дієві економічні механізми стимулювання заходів із підвищення техногенної і екологічної безпеки.
5. Державна система захисту населення від надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру потребує удосконалення в частині запровадження ризик-орієнтованого підходу для попередження загроз різного походження.
6. У безпекових і екологічних міжнародних рейтингах Україна посідає далеко не кращі позиції, що істотно перешкоджає залученню іноземних інвестицій і знижує зацікавленість з боку туристів.
7. Існуюча нормативно-правова база недостатньо враховує позитивний зарубіжний досвід, а також основні положення Міжнародних документів у сфері попередження надзвичайних ситуацій і мінімізації їх наслідків, наявні в країні сили, засоби, інші ресурси незалежно від їх відомчого підпорядкування і форм власності, а також реальні економічні можливості держави. На сьогоднішній день в Україні недостатньо використовуються можливості міжнародного співробітництва і міжнародних конвенцій у природоохоронній сфері через низький рівень імплементації положень цих документів у національне законодавство.
8. Загрозлива ситуація, що склалася в еколого-техногенній сфері, вимагає більш активного використання кращого світового досвіду у сфері запобігання та реагування на надзвичайні ситуації, а також відпрацювання спільних дій щодо їх нейтралізації шляхом активізації співробітництва України з країнами ЄС, СНД та міжнародними організаціями у цій сфері.
З огляду на те, що:
- від еколого-техногенних чинників все більше залежить безпека життєдіяльності, економічний розвиток та конкурентоспроможність виробництва, соціально-політична стабільність суспільства, а в цілому і національна безпека держави;
- курс України на європейську інтеграцію, а також проведення в країні чемпіонату з футболу Євро-2012 вимагає активної участі нашої держави в зусиллях міжнародної спільноти щодо попередження і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру

учасники круглого столу вважають за доцільне запропонувати:
- Раді національної безпеки і оборони України розглянути питання щодо моніторингу стану техногенної безпеки, напрямів його удосконалення на базі технологій ДЗЗ, ГІС та інших засобів з урахуванням адекватного збільшення його здатності щодо виявлення і попередження екологічних і техногенних загроз регіонального, міжрегіонального та трансграничного рівня (гірничо-видобувні регіони, Нижньодніпровський регіон), а також їх впливу на соціально-економічну складову реального стану та розвитку відповідних територій, зростання їх економічної, екологічної та соціальної депресивності;
- Кабінету Міністрів України:
• затвердити Концепцію управління ризиками надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру;
• затвердити методику комплексного оцінювання ризиків та їх прийнятних рівнів для декларування об’єктів підвищеної небезпеки;
• розглянути на своєму засіданні хід вдосконалення Єдиної державної системи цивільного захисту населення і територій;
• при підготовці Закону України «Про державний бюджет України» передбачити витрати МНС України на удосконалення Єдиної державної системи цивільного захисту населення і територій;
• розглянути доцільність створення координаційного органу з питань використання залучених коштів за програмами міжнародного, транскордонного та двостороннього співробітництва у природоохоронній сфері;
• при розробленні нової структури тарифів на комунальні послуги врахувати необхідність реконструкції водопровідно-каналізаційних та теплоенергетичних мереж з метою зниження водо-теплових втрат та загроз прискореного руйнування будівель, шляхів та інших споруд;
• розглянути на засіданні Уряду стан та напрями вдосконалення існуючої системи соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та створення безпечних умов праці;

- враховуючи загрозливу еколого-техногенну ситуацію на соледобувних рудниках Карпатського регіону, що може призвести до значних матеріальних втрат і негативних наслідків трансграничного масштабу, рекомендувати проекту Європейської комісії з попередження та реагування на надзвичайні ситуації провести у м. Калуш міжвідомчу науково-технічну нараду із залученням спеціалістів інженерно-геологічного, геофізичного та карстологічного профілю для розгляду комплексу заходів із попередження надзвичайної ситуації в зоні катастрофічного карстоутворення на Калуському солеруднику;

- Міністерству надзвичайних ситуацій України:
• при розробці проектів концепцій, програм, законодавчих актів з формування і удосконалення системи цивільного захисту використовувати позитивний зарубіжний досвід, положення Міжнародних стратегій і підходів щодо попередження надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру;
• спільно з Міністерством екології та природних ресурсів України та НАН України розглянути питання щодо розробки проекту Загальнодержавної програми з впровадження методології оцінювання ризиків, а також системи соціально-економічного управління ризиками;
• спільно з Міністерством оборони та Генеральним штабом України удосконалити нормативну базу і оснащення з підвищення ефективності залучення Збройних Сил України до робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру;
• спільно з Міністерством освіти та науки України звернути увагу на підвищення безпеки життєдіяльності в побуті та профілактику травматизму у невиробничій сфері;

- Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерству екології та природних ресурсів України, іншим центральним органам виконавчої влади звернути увагу на активізацію впровадження кращого світового досвіду щодо вирішення проблем поводження з промисловими та побутовими відходами, враховуючи зростання їх негативного впливу на безпеку життєдіяльності;
- Міністерству освіти та науки України, Міністерству екології та природних ресурсів України розглянути можливість сприяння розвитку наукових досліджень з екополітології та започаткування викладання курсу екологічної політики, безпеки життєдіяльності та культури безпеки у програмі навчальної дисципліни «політологія», а також у системі екологічного навчання та підвищення кваліфікації державних службовців, до компетенції яких належать питання охорони довкілля.
З метою предметного розгляду питання стсовно моніторингу стану еколого-техногенної безпеки та напрямів його удосконалення на базі технологій дистанційного зондування Землі та геоінформаційних систем ініціювати проведення засідання круглого столу в одному з проблемних регіонів України.

Екологічний календар